چگونگی ثبت تردد در انواع دستگاه های حضور غیاب

در این قسمت قصد داریم جنبه های گوناگون متأثر بر شیوه های مختلف ثبت تردد در انواع سیستم های حضور غیاب را به اختصار برایتان شرح دهیم:

١- ھزینه (خرید) دستگاه حضور و غیاب

ھزینه اولیۀ خرید در دستگاه ھای کارتی و رمزی پایین تر از دستگاه ھای دیگر می باشد ، ھزینه خرید دستگاه تشخیص چھره به مراتب بالاتر از دستگاه اثر انگشتی است و در این بین هزینه دستگاه حضور و غیاب دوربین دار بعلت وجود دوربین بالا تر می رود.

٢- ھزینه خدمات

در دستگاه حضورغیاب کارتی پس از خرید دستگاه ھزینه تھیه ی کارت نیز وجود دارد.

در دستگاه تشخیص چھره در صورت خراب شدن ریدر تشخیص چھره دستگاه عموما ھزینه تعویض بالای ریدر هم وجود دارد.

دردستگاه اثرانگشتی نیز سنسور اثرانگشت آیتمی است که در صورت خرابی آن هم ھزینه ھایی به خریدار تحمیل می شود.

٣- زمان ثبت تردد

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب دستگاه حضور و غیاب مناسب در نظر داشتن اهمیت زمان است.

در حین تردد شخص در دستگاه های کارتی فقط کافیست کارت را به دستگاه نشان دهد و این زمان بسیار کم است ، در دستگاه های رمزی وارد کردن رمز چند ثانیه ای زمان می برد اما در استفاده از سیستم حضور غیاب اثر انگشتی ثبت اثرانگشت حدود یک ثانیه و در دستگاه های تشخیص چهره با قرارگیری در زاویۀ مناسب برای شناسایی چهره چند ثانیه بیشتر طول می کشد.

۴- در دسترس بودن ابزار ثبت تردد

تمامی دستگاه های حضور و غیاب برای ثبت ورود و خروج افراد به ابزاری مانند: کارت، رمز، اثرانگشت و چهره نیازمندند.

پرسنل جهت ثبت تردد خود روی دستگاه رمزی همواره باید رمز ورود خود را به یاد داشته باشند در صورت فراموشی امکان ثبت تردد وجود ندارد همچنین در دستگاه حضورغیاب کارتی اگر کارت همراه شخص نباشد یا مفقود گردد تا صدور دوباره کارت امکان ثبت ورود و خروج نیز ممکن نیست اما این احتمال بروز این مشکلات در سیستم های اثرانگشتی و تشخیص چهره وجود ندارد.

۵- حافظه مورد نیاز

نگھداری ترددھا در حافظه قسمتی از حافظه دستگاه و یا نرم افزار را اشغال می کند. وابسته به اطلاعاتی که از شخص قرار است نگھداری شود و نیز وابسته به ابزار ثبت تردد میزان حافظه اشغال شده متفاوت است.ولی اگر صرفا ابزار ثبت تردد در نظر گرفته شود می توان گفت که حافظه مورد نیاز برای چھره به مراتب بیشتر از اثرانگشت و کارت یا رمز است. البته با رشد روز افزون اندازه حافظه ھا این مورد چندان نگران کننده نیست مگر در مواردی که تعداد پرسنل بسیار زیاد باشد و در ھر بار تردد قرار باشد که تمامی اطلاعات ابزار ثبت تردد ذخیره شود.

۶- امکان تقلب

در دستگاه کارتی و رمزی این امکان وجود دارد که اشخاص تقلب بکنند و کارت یا رمز خود را در اختیار دیگران قرار بدھند و بدون اینکه خودشان حضور داشته باشند تردد خود را توسط دیگران ثبت کنند و این در صورتی است که در دستگاه بیومتریک امکان تقلب وجود ندارد.

٧- امکان خطا

در دستگاه رمزی چنانچه شخص رمز خود را فراموش نکرده باشد امکان خطا وجود ندارد. در دستگاه کارتی چنانچه کارت خراب شده باشد، خطا بوجود می آید. در دستگاه ھای اثرانگشتی و تشخیص چھره امکان خطا و تشخیص اشتباه اثر انگشت و یا چھره توسط سیستم وابسته به الگوریتم نرم افزاری است که در دستگاه بکار گرفته شده است.ھمچنین در دستگاه اثر انگشتی وابسته به تغییر شرایط محیطی مثل نور محیط و زاویه ایستادن جلوی دوربین ممکن است درصد خطا بالاتر برود.

٨- ثبت تردد با ابزارھای چندگانه

در برخی از سازمان ھا نیاز است که از چند نوع ابزار ثبت تردد پشتیبانی شود مثلا ممکن است مدیران سازمان بخواھند فقط کارت بزنند ولی پرسنل نیاز باشد که اثر انگشت خود را ثبت کنند. در دستگاھھای ترکیبی با توجه به نوع دستگاه تنوع در ثبت تردد وجود دارد ولی در دستگاه که تنھا یک ریدر دارند این تنوع وجود ندارد. مشکل وقتی بیشتر می شود که تنھا ریدر دستگاه خراب شود در این صورت تا زمان تعمیر دستگاه و یا جایگزینی دستگاه ھیچ ترددی نمی تواند ثبت شود ولی در دستگاه ترکیبی اگر یک ریدر از کار بیفتد تا زمان تعمیر ریدر دیگر می تواند جایگزین گردد.

ارسال دیدگاه